Monday, September 21, 2009

Gog dan Magog dari pandangan Jews

Just to share with friends dapatan melalui pembacaan aku masa hari kedua Syawal baru-baru ini. Ini ialah tentang Gog dan magog atau dalam bahasa kita yakjuj dan makjuj. IDi bawah ialah rujukan dari siri perbincangan rabbi yahudi tentang Gog dan Magog.

Ezekiel 38:1-6 The word of the Lord came to me; Son of man, set your face against Gog, of the land of Magog, the chief prince of Meshech and Tubal; prophesy against him and say: 'This is what the Sovereign Lord says: I am against you, O Gog, chief prince of Meshech and Tubal. I will turn you around, put hooks in your jaws and bring you out with your whole army - your horsemen fully armed, and a great horde with large and small shields, all of them brandishing their swords. Persia, Cush and Put will be with them, all with shields and helmets, also Gomer with all its troops, and Beth Togarmah from the far north with all its troops - the many nations with you.

ANCIENT NAME

MODERN NATION

EXPLANATION

Rosh

Russia or Chief

Ancient Sarmatians known as Rashu, Rasapu, Ros, and Rus.

OR

Translated as the adjective Chief.

Magog

Central Asia

Ancient Scythians - Islamic southern republics of the former Soviet Union with a population of 60 million Muslims. This territory could include modern Afghanistan.

Meshech

Turkey

Ancient Muschki and Musku in Cilicia and Cappadocia.

Tubal

Turkey (also southern Russia and Iran)

Ancient Tubalu in Cappadocia.

Persia

Iran

Name changed from Persia to Iran in 1935.

Ethiopia (Cush)

Sudan

Ancient Cush, south of Egypt.

Put

Libya

Ancient Put, west of Egypt.

Gomer

Turkey

Ancient Cimmerians - from the seventh century to first century B.C. in central/western Anatolia.

Beth-togarmah

Turkey

Til-garimmu - between ancient Carchemish and Haran (southern Turkey).

Many peoples with you

Other Islamic nations

Possibly Iraq, Syria, Jordan, and Egypt




Menurut kitab
Ezekiel 38–39 menyatakan bahawa serangan besaran bagi menghancurkan negara Isreal akan dibuat oleh 5 negara. 5 negara ini disebut dalam 38:5–6 dengan nama yang digunakan seasa zaman Ezekiel.

Negara pertama ialah Persia, yang sekarang ialah negara moden Iran. Ia adalah sebuah negara "fundamentalist" islam yang mepunyai kekuatan senjata nuklear. Itu sebab Isreal cukup takut dengan Iran dan cadangan untuk memusnahkan nya memang dah ada.

Negara kedua ialah Ethiopia, dan ini tidak sama dengan modern Ethiopia. Dalam kitab Ezekiel Ethiopia ini terletak dalam kawasan yang dinamakan Nubia. Dan Nubia ini ialah negara Sudan sekarang ini. Juga sebuah negara Islam.

Negara ketiga ialah Libya. Ia juga sebuah negara Islam anti barat dan anti Isreal. kekuatan ketenteraan negara Islam ini dibantu oleh pakar dari timur Europa dan saintis dari blok Rusia.

Negara keempat ialah Gomer yang juga dikenali sebagai Cimmerians. Asalnya bangsa ini tinggal di utara pergunungan Caucasus iaitu di bahagian selatan Russia modern. Dalam masa Ezekiel bangsa ini telah menghuni bahagian tengah Turkey.

Negara kelima ialah Togarmah, dikenalpasti oleh Josephus sebagai Phrygians (Antiquities, I. 6, 1 [126]),yang menetap di Cappadocia, sekarang di timur Turkey.

Ini ialah negara-negara yang dinyatakan dalam kitab yahudi yang akan memusnahkan Isreal. Jadi sebelum ini ramai antara kita beranggapan bahawa yakjuj dan makjuj ialah bangsa Isreal tetapi dalam kitab mereka orang-orang Islamlah Gog dan Magog. Itu sebab Isreal dan US beria-ia cuba memusnahkan negara Islam. Harap faham semua. Untuk huraian selanjutnya kena baca buku Muhammad Alexander, dimana pengarang akan mengupas bagaimana oreintalis barat berjaya memutarkan cerita bahawa Gog dan Magog ialah orang Islam.


No comments: