Sunday, February 25, 2007

Jalan-jalan di Batu Pahat

aku dapat satu invitation kat satu dinner april ni. Isteri aku mulale hints nak beli baju baru...tak kan tahun 2007 nak pakai baju lama. Kebetulan aku singgah kejab kat BP (batu pahat)...ternampakle le Carrefore, baru buka, BP MALL (kat jln kluang) dan dekat ngan Carrefore ada kedai kain namanya Prima Moda. Meriah amat...kedaini Babu punya...elah, tauke kedai jackel kat Segamattu...kat JB (dekat Kip Mart) pun ada...saja-saja gatal. Isteri aku mulale survey harga, ok juga...hampir sama ngan kat JB, cari pattern yang sesuai...tapi choices kureng, bila tanya sama assistant kedai tu (jurujual)..ada lagi ke pilihan...cara dia jawap agak sarcastic, macam menyendir pulak, ada dia cakap kain RM1000 sepasang bukan tak nak jual, tapi tak cukup tempat...isteri aku cuma tanya ada tak kain lain yang sejenis dengan yang dia nak, kenapa tak banyak pilihan....kain tu harga around Rm 250 sepasang...eh budak ni...cara di jawab pulamak...laser betul...dia ingat aku tak kenal ngan "babu" boss dia kat segamattu, nak tawar pun susah sikit. kadang-kadang cara mereka jawab ni macam membodohkan pelanggan, kat jakel ni bila mereka tanya harga pada supervisor mereka , mereka guna bahasa khas...nak kata jawa bukan, bugis pun bukan...sapa-sapa yang pernah shopping kat kedai kain jackel kat, segamat ke, JB ke, BP ke, Kuantan ke....kat Melaka (nak buka satu lagi) cuba dengar bahasa yang digunakan, dan budi bahasa jurujualnya...aku dok perhati lepas pembeli dah beli kain, atau pembeli tak beli kain, mereka selalu buat komen (antara mereka le)...penjual ek, tunjuk lagakle...macammacam le, aku kekadang tumpang share juga dengan penjual-penjualni (mat refleksi katakan le). So pada Babu, please Babu, advice your sale persons not to downgrade your customer...kedai kain ni banyak. Orang melayuni khususnya kat BPni, kalau dah terasa, payah nak pujuk....kepada supervisor lelaki yang outspoken kat Prima Moda Batu Pahattu, tune down sikit brother...don't get too excited....jangan expect awak tahu semua....ada pelanggan yang expert. Ingat customers alway right...to Babu please check your staff, maybe you ought to give courses to your sales persons...respect your customers, jangan komen lebih-lebih customers, dan jangan share komen-komen ni ngan your customer...

so, isteri saya takle beli...kain yang dia nak. Aku tak le marah sangat kat Jakelni, memang dari dulu, masa isteri aku jual kain, beli pun kat jakel segamat....aku tetap sokong kau Babu..Anyway bila balik JB, nanti dia nak pergi Jakel berdekatan Kip മറ്റ് tu, nak cari kain, katanya. kat sini, boleh tawar banyak sikit, kat BP ni, terutama dengan supervisor mamat yang kulit gelap sikittu, dapat RM10, aje...itu pun lepas telepon babu (katanya)...

so ini le refleksinya, nak beli kain tapi tak beli.

ബാബു ല് ഫാഹം കെ അപ യന്ഗ് അക് ടുലിസ്.


No comments: