Wednesday, February 14, 2007

prepare exam esok

pagi tadi baru habis group presentation. tajuk bagaimana pembangunan staf dapat meningkatkan prestasi guru. satu tajuk menarik. penekanan pada kompetensi dan pembangunan diri. Thanks pada semua members...good job, well done. terutama pada mr khabir..baik tapi tak berapa lively masa practice semalam. malam tadi...adale edit gambar, pulale guna handset mr khabir...ingat gambar safe dalam jpeg tapi entah file apa gambar tu save...pelik sangat. nasib ada sikit ilmu...buat print screen , ada le gambar member post dalam ppt presentation. mujur jadi..kalau tak..mesti dia orang komen..ale..mamat sekorni cakap aje gempar, abuk pun tarak.

tapi aku minat kat analogi yang digunakan oleh kawan aku, mamat trengganu...yang buat presentation pasal night market yang cite pasal jumpa isterinya masatu gfren kat pasal malam, mamat tu...okay, idea cukup cun, nama dia agak pelik, panjang pulak tu..dia cakap kita ni macam satu titik aje...dalam organisasi macam satu titik, tak ada impak, tapi kalau dalam buat karangan, titik amat penting. tak ada titik..boleh fail karangan.

esok diorang dah pesan, bila jawab kena ada intro dan penutup. aku ni bab teori dan dasar kerajaan terutama pipp ni blurrrr banyak...cuba baca..tapi susah nak ingat. Depa tanya aku, soalan apa keluar. mana aku tahu. mungkin tqm, mungkin kompetensi, mungkinstrategi planning, mungkin swot. swot ni keadah lama dalam strategik planning. aku rasa tak pakai dah, member aku kat polisas hj baktiar, baru aje develop strategik planning untuk phdnya...tak pakai pun swot. tapi untuk jawab soalan boleh kut. layannnnnnn.

emotional intelligence competency (EIC), kena baca ni. kalau keluar soalan aku rasa dia mesti kaitkan dengan produktiviti dan kualiti. Ini kena tanya abang Goleman (1997). kaiatan antara IQ EQ dan SQ, banyak sangat Q. Mungkin bincangkan strategi tingkat EQ. aku rasa pakai self reflection, boleh selesai masalah...stop kejab member datang.

No comments: